Escuela Internacional de Verano 2020 Ingenieria Petroleos

La Escuela de Verano es un espacio en donde los estudiantes tienen la posibilidad de acceder a una variada oferta de cursos sobre las diferentes disciplinas de la Ingeniería. En este marco, los participantes se benefician de diversas y novedosas metodologías, así como de la oportunidad de conocer las últimas tendencias y avances. Los cursos están a cargo de profesores o representantes de prestigiosas instituciones, en su mayoría internacionales.​​​
A continuación se presenta los cursos ofrecidos por la Maestría en Ingeniería de Petróleos para la Escuela de Verano 2020. Tenga en cuenta que los cupos son limitados y que cada curso tiene 4 créditos académicos. Las fechas de los cursos pueden estar sujetos a cambios.

* Si usted es estudiante de la Universidad de los Andes, las fechas de inscripción a los cursos de verano son el 8 y 9 de junio, puede consultar la información relacionada en la pagina de registro.

* * Si usted no es estudiante de la Universidad de los Andes y desea registrarse en alguno de los cursos ofrecidos, favor comunicarse con Brigitte Castañeda al correo electrónico Esta dirección de correo electrónico está siendo protegida contra los robots de spam. Necesita tener JavaScript habilitado para poder verlo. o al teléfono (571) 339 4949 / 99, ext. 2905 o 1696 (Línea gratuita: 01 8000 123 021)

eeuu curso de verano 2020     1

UNCONVENTIONAL RESERVOIRS

Fechas: 6 Jul – 24 Jul

Semana 1 (6 al 10 de Julio): 17:00 a 20:00
Semana 2 (13 al 17 de Julio): 17:00 a 20:00
Semana 3 (21 al 24 de Julio): 17:00 a 20:00

The “Unconventional Reservoirs” course provides a review of unconventional oil and gas reservoirs – tight sands, coalbed methane, shales, and gas hydrates – and fundamental knowledge necessary for exploration, characterization, reserve estimation, and performance analysis of unconventional oil and gas reservoirs. The objective of this course is to highlight the unique aspects and characteristics of unconventional reservoirs and to develop a thorough understanding and working knowledge of techniques for evaluation of these reservoirs.

Profesor invitado: Dr. Hamid Emami-Meybodi - Pennsylvania State University

Hamid Emami-Meybodiis an assistant professor of petroleum and natural gas engineering in the Department of Energy and Mineral Engineering at the Pennsylvania State University.  He holds a B.Sc. and an M.Sc. in chemical and petroleum engineering from the Petroleum University of Technology (Iran) and an M.Eng., an M.Sc., and a Ph.D. in petroleum engineering from the University of Calgary (Canada).  His research expertise is in mathematical modeling of fluid flow and transport phenomena in porous media with the main focus on hydrocarbon recovery from unconventional reservoirs and CO2 storage in geological formations.  He has conducted research on solutal and thermal natural convection, rate transient analysis, hydraulic fracturing, asphaltene precipitation, polymer/water flooding, and solvent injection in shale reservoirs.  He is currently in charge of the graduate course in unconventional reservoir engineering at the Penn State.

Costos:
Estudiante de Maestría ó curso por extensión: $3.913.600
Curso por Educación Continuada: $2.400.000

eeuu curso de verano 2020    2

PRODUCED WATER MANAGEMENT

Fechas: 16 Jun – 3 Jul

Semana 1 (16 al 19 de Junio): 17:00 a 20:20
Semana 2 (23 al 26 de Junio): 17:00 a 20:20
Semana 3 (30 al 3 de Julio): 17:00 a 20:20

Produced water is the briny solution that returns to the surface during oil and gas production. For every barrel of oil produced, up to 10 barrels of water are coproduced. Because of the high volumes and high concentration of the waste, produced water management is a challenge and sometimes a barrier to economical and environmentally sustainable oil and gas development. For many oilfield operators, the management of produced water is the largest operating cost and the economic success of projects depends on the economic management of this byproduct.
The purpose of this course is to introduce the student to the critical issues that surround the management of produced water from oil and gas development. Students will learn about the water quality properties of produced water from conventional and unconventional wells. Students will become familiar with the reactions that are important for consideration of management strategies. Additionally, this course discusses methods, equipment and tools used for testing, diagnosing, and minimizing water production from oil and gas wells. Reservoir engineering and surface facility aspects of water handling, treatment, re-injection, and EOR are discussed. Emergent management approaches such as industrial and agricultural reuse of produced water are reviewed. The economics of oil and gas production can be significantly improved through enhanced water management through improved handling and disposal, treatment and volume reduction, reuse and re-injection strategies. The course covers the fundamental theory, the latest technology, and long-standing practices through field examples, exercises, and case studies.

Profesor invitado: Dr. Kelvin Gregory - Carnegie Mellon University

Kelvin Gregory is a Professor in the Department of Civil and Environmental Engineering at Carnegie Mellon University. His research interests lie in environmental biotechnology and biogeochemistry with a focus on the management of produced water from conventional and unconventional oil and gas development. The goal of his research is to provide insight into the underlying science of enhanced engineering solutions for environmental challenges.

Costos:
Estudiante de Maestría ó curso por extensión: $3.913.600